'
FURMANIN RATKAISUKESKEISYYDEN
LUMOISSA
Olen törmännyt neljänlaisiin
kasvatuskirjoihin.
1. Sellaisiin, joissa joku kertoo kaularanka-vatsakeskeisen
linjan tai nenä-selänyläosakeskeisen kasvatustieteen tutkijoiden tuloksia
vertaillaan keskenään ja niitä vielä kritisoidaan. Näihin törmätään heti
kasvatustieteen perusopintojen alkaessa. Tentissä pyydetään vertailemaan
kritiikkejä keskenään. Niillä ei ole mitään tekemistä elämän kanssa.
2. Sellaisia, jotka on kirjoitettu näiden
tutkijoiden kirjallisuuteen perustuvan kokemuksen valaisemina ja oma
harrastuspohjainen kasvatustoiminta on näennäisen niukasti yhdistettävissä
arkielämään.
3. Sellaisia, joissa itse on huomattu,
miten paljon maailmassa on huonoja vanhempia ja kuinka paljon itsellä on
jakamista ja ojentamista, syyllistämisen tarvetta.
4. Sitten tällaisiin, helmiin, joka on nyt kädessäni…
Että meille tavallisille vanhemmille kerrotaan selkokielisesti, kuinka ihan
tavallinen lapsi ihan tavallisen vanhemman keinoin useimmiten saadaan toimimaan
hiukan enemmän toivottuun suuntaan.
Ben Furman: Olen ylpeä
sinusta. Tammi, 2012.
Olen kirjoittamalla ja asiaa
konkreettisesti käsittelemällä oppija. Siksi referoin tätä upeaa kirjaa tätän
blogitekstiin.
Ben Furman, psykiatrian
erikoislääkäri, psykoterapeutti, on ehkä Suomen tunnetuin ratkaisukeskeisen
kasvatussuuntauksen apostoli. Furman on esitellyt kirjassaan myös Muksuopin,
josta kirjoitan joskus toiste. Tässä tekstissä on siis lyhennettynä Furmanin
ajatuksia yllyttämässä tämän upean vanhemmuuden käsikirjan hankkimiseen ihan
omaan kirjahyllyyn.
KIRJAN SISÄLTÖ
Luku 1 Miten kehut ja
kannustat lasta?
Luku 2 Miten saat lapsen
toimimaan kuten pyydät?
Luku 3 Miten teet yhteistyötä
toisten aikuisten kanssa?
Luku 4 Miten ratkaiset
ongelmat ja vaikeudet?
Luku 5 Miten puutut vääryyksiin
ja rikkomuksiin?
LUKU 1 Miten kehut ja
kannustat lasta?
Furmanin mielestä lasta on
tärkeä kehua. Positiivinen palaute on tehokkain aikuisen tapa vaikuttaa lasten
käyttäytymiseen.
-
Olen
ylpeä sinusta!
-
Hyvin
sanottu!
-
Oletpa
taitava!
-
Minä
rakastan sinua!
-
Onpa
hieno!
-
Kauniisti
tehty!
Pientä lasta on helppo
kannustaa. Hän ottaa sen vastaan. Kun ikää tulee lisää, Furman suosittelee
laajentamaan valikoimaa ja käyttämään vaihtelevasti erilaisia tapoja. Mitä
enemmän tapoja, sen varmemmin menee perille.
1. Kiittäminen
-
Lasta
voi kiittää myös asioista, joita hänen kuuluukin tehdä.
-
Kiittäminen
on sosiaalinen taito, josta on hyötyä kaikissa ihmissuhteissa.
2. Juorukehu
-
Kehu
lasta toisen aikuisen kuullen
-
Kerro
lapselle mitä mukavaa toinen aikuinen on hänestä sanonut
-
(oma
kokemus: Jos lapsen on vaikea ottaa kehuja vastaan, kerro toiselle aikuiselle
lapsestasi jotain hyvää, niin että mukamas lapsi ei kuule)
-
Testaa
juorukehua myös toisista aikuisista, esim. puolison kehumista anopillesi
3. Sanaton kehuminen
-
Taputa
lapselle
-
Näytä
peukkua
-
Näyttele
hämmästynyttä
-
Pörrötä
lapsen tukkaa
-
Läpsäytä
lapsen kanssa
-
Pyydä
toista aikuista katsomaan mitä lapsi on tehnyt
-
Ota
kameralla kuva siitä mitä lapsi on tehnyt
4. Kyselevä kehuminen
-
Pyydä
lapsen kertomaan miten sinä nyt tämän teit
-
Voi
testata myös aikuisiin
5. Yrittämisestä kehuminen
-
Voi
käyttää silloin, kun lapsi on yrittänyt toimia niin kuin on pyydetty. Suunta
oikea.
6. Leikkisä kehuminen
-
Huumorilla
saa mukavaa maustetta kehumiseen. Kuten lapselle, joka pelkää silittää koiraa,
että ”Ihanko totta? Oliko se elävä vai täytetty?”
Kun lapsi ei halua, että
häntä kehutaan?
-
Lapselta
voi kysyä millainen tapa on ok
-
Voi
kertoa lapselle, että mulla olisi vähän kehuttavaa mielessä, mutta haluatkohan
kuulla?
Kehumisen aiheuttama kateus
Kun toista lasta kehutaan,
sen vieressä olevan lapsen reaktio on:
”AI ENKÖ MINÄ MUKA
KÄYTTÄYTYNYT…”
On tärkeä kehua
tasapuolisesti kaikkia lapsia vuorollaan. Ja lasten on hyvä oppia, että joskus
toista lasta kehutaan muiden kuullen.
Kateutta voi välttää kehumalla
kaikkia tasapuolisesti.
Ryhmäkehu vähentää kateutta ja kilpailua. Se myös parantaa
sisarusten välejä ja vaikuttaa positiivisesti ryhmähenkeen.
On myös ansionvierityskehu.
”Oletpa oppinut tämän hyvin.
Kiitos muille, jotka olette häntä kannustaneet”
Tästäkin on monta hyvää
esimerkkiä kirjassa.
Lasten vertaaminen toisiinsa
Tästä on ihan selkeä käsky:
”ÄLÄ VERTAA LAPSEN
OSAAMISTA TOISEN LAPSEN OSAAMISEEN VAAN HÄNEN OMAAN AIKAISEMPAAN OSAAMISEENSA.”
Sillä heikommalle tulee
väistämättä paha mieli. Saattaa aiheuttaa kiusaamista.
LUKU 2 Miten saat lapsen
toimimaan kuten pyydät?
Tästä oli tietysti muutamia
huonoja esimerkkejä.
Hiukan huvittikin tämä
muistisääntö: Ikään kuin käsi, jossa on viisi sormea. Peukalosta aloitetaan.
1. Kontaktisormi = Luo puheyhteys lapseen
2. Pyyntösormi = Kerro selkein sanoin miten
haluat hänen toimivan
3. Perustelusormi = Perustele, miksi
4. Kannustussormi = Kehu, kannusta,
rohkaise
5. Kättä päälle –sormi = Sovi lapsen kanssa
miten menetellään
Esimerkki.
KONTAKTISORI: ”Kultaseni, kuuntele
nyt minua. Laita se peli pois vähäksi aikaa.
PYYNTÖSORMI : ”Haluan, että
keräät lelusi lelulaatikkoon…”
PERUSTELUSORMI: ”…niin että
huoneesi on siisti, kun mummi tulee käymään.”
KANNUSTUSSORMI: ”Muistatko,
kuinka ripeästi sinä keräsit viime kerralla? Olit tosi nopea!”
KÄTTÄ PÄÄLLE –SORMI: ”Eihän
tarvitse sanoa toista kertaa, eihän?
Näistä onkin sitten monta
sivua hyviä perusteluja ja esimerkkejä. Ai että
on helppo lukea ja allekirjoittaa kaikki! Esimerkiksi se, että ihan
turha on pyytää lapselta yhtään mitään, jos hän jatkaa pelaamista.
LUKU 3 Miten teet
yhteistyötä toisten aikuisten kanssa?
On vaikea saada lapsia
tottelemaan, jos heitä kasvattavat aikuiset ovat erimielisiä siitä, miten
lapsia pitäisi kasvattaa. Tämä luku avarsi itselleni paljon. Yhteistyötä
puolison ja koulun kanssa.
Vältä toisen aikuisen
moittimista.
Edistä yhteistyötä ennalta.
Anna positiivista palautetta
niille aikuisille, jotka ovat mukana lapsen kasvattamisessa. Ja taas huippuja
esimerkkejä siitä, miten opettajia, päiväkodin tätejä ja puolisoa voi
kannustaa.
YHTEEN HIILEEN PUHALTAMINEN
-
Pyyntöä
esittäessa kerrotaan lapselle, että me isän kanssa ollaan sitä mieltä.
-
Tai
että opettaja sanoo lapsille, että vanhempien kanssa päätettiin
-
Tai
päiväkodissa sanotaan, että Olen luvannut äidillesi että…
Yksi erinomainen vinkki
lähestyä kyseessä olevaa pulmaa, on sen toisen aikuisen asiantuntijuuden
arvostaminen.
Pyytämällä ehdotusta luodaan
perusta yhteistyölle. Mikä tahansa ehdotus on parempi kuin ei ehdotusta
ollenkaan. Silloin toinen aikuinen on vastaanottavaisempi kuulemaan myös sinun
ehdotuksesi, kun olet ensin pyytänyt häneltä neuvoa.
Esim. vanhempi ottaa
yhteyttä kouluun tai opettaja kotiin… tai äiti isälle?:
Meillä on tällainen
ongelma. Mitä sinä ajattelet? Mitä sinä ehdotat?
PUHU ASIOIDEN OPPIMISESTA –
ÄLÄ ONGELMISTA
”Jos toinen aikuinen ei näe
jotain ongelmaa, joka sinusta on ilmeinen, voi olla turha yrittää kääntää hänen
päätään. On parempi muuttaa sitä tapaa, miten otat asian puheeksi ja puhua
ongelman sijaan taidosta, joka lapsen pitäisi oppia. Toisen aikuisen on
helpompi hyväksyä ajatus siitä, että lapsen pitäisi oppia jokin taito, kuin
ajatus siitä, että lapsella on jokin ongelma, josta pitäisi päästä eroon. ”
HUIPPUJUTTU. Toim huom. ;)
Jos tarvitset tiukempaa
linjaa
Jos toinen samaa lasta
kasvattava aikuinen toimii tavalla, jota ei missään nimessä voi hyväksyä – hän
esimerkiksi haukkuu tai nimittelee lasta – on sinun ilmaistava itsesi
mahdollisimman selkeästi ja suoraviivaisesti, mutta kuitenkin niin kunnioittavalla
tavalla, että hän pystyy ottamaan sanomasi vastaan.
1. Ilmaise ymmärtäväsi häntä
2. Tee selväksi, että et kuitenkaan voi
hyväksyä sitä, miten hän toimii
3. Tarjoa apuasi ja auta häntä keksimään,
miten hän voisi toimia jatkossa
”Esim. Ymmärrän, että suutut
hänelle… mutta en voi hyväksyä, että… Mietitään yhdessä, mitä voisit tehdä sen
sijaan, että ….”
Käännä toisen arvostelu
keskusteluksi
Se, että olet
yhteistyöhakuinen toisten aikuisten kanssa, etä takaa sitä, että muut toimivat
samalla tavalla sinua kohtaan.
Myös sinua voidaan tulla
arvostelemaan…
Jos joudut tähän
tilanteeseen, hengitä syvään, laske viiteen ja ajattele, että asianomaisella on
enemmän oppimista kuin sinulla.
Pysy rauhallisena. Älä
puolustaudu vaan riisu arvostelijasi aseista kyselemällä häneltä miten
vastaavissa tilanteissa kannattaisi toimia.
”Sinulla on ilmeisesti
mielessäsi jokin parempi tapa toimia? Mikä se on? Mitä sinä toivot tai
ehdotat?”
Luku 4 Miten ratkaiset
ongelmat ja vaikeudet
Tässä kappaleessa mennään
sitten taas Muksuopin puolelle. Hyviä juttuja. Kirjoitan vain tästä nämä 10
kohtaa, jotka ON HYVIÄ!!! Pelkästäään tämän luvun takia kannattaa ostaa koko
kirja. Se Muksuoppi on samaa juttua, mutta tähän kirjaan vähän tiivistetymmin
laitettu ja selkeämmin.
1. Selvitä itsellesi mikä on lapsen ongelma
2. Mieto mikä TAITO lapsen pitää oppia,
jotta hän voi voittaa ongelmansa
3. Selitä lapselle, että haluat hänen
oppivan tuon kyseisen taidon
4. Auta lasta näkemään, mitä hyötyä siitä
on, että hän oppii kyseisen taidon
5. Pyydä lasta antamaan taidolle nimi
6. Auta lasta miettimään, keitä hänelle
tärkeitä ihmisiä hän pyytää kannustajikseen
7. Auta lasta miettimään, miten lapsi
juhlistaa taidon oppimista
8. Mieti lapsen kanssa, miten hän
harjoittelee taitoaan ja miten muut kannustavat häntä, kun he näkevät, että hän
tekee parhaansa
9. Anna lapsen päättää, miten hänen
kannustajansa voivat muistuttaa häntä hänen taidostaan, jos (ja kun) hän
välillä unohtaa sen.
10. Kun lapsi on oppinut taitonsa, toteuta
suunniteltu juhlistaminen ja pyydä häntä samassa yhteydessä kiittämään
kannustajiaan.
Luku 5 Miten puutut
vääryyksiin ja rikkomuksiin?
Tässä luvussa kerrotaan
seikkaperäisesti mikä olisi rakentava suhtautuminen lapsen virheisiin.
1. Keskustele lapsen kanssa siitä mitä hän
on tehnyt.
2. Auta häntä ymmärtämään, miksi se, mitä
hän teki, on väärin.
3. Auta häntä miettimään, miten hän voisi
pyytää tekoaan anteeksi.
4. Auta häntä miettimään, miten hän voisi
sovittaa tai hyvittää tekonsa.
5. Pyydä häntä lupaamaan, ettei hän tee
samaa toista kertaa ja mieti yhdessä hänen kanssaan, mikä voisi auttaa häntä
pitämään lupauksensa.
6. Pyydä häntä lopuksi sanomaan, miten hän
auttaisi toista lasta, joka on tehnyt tai aikeissa tehdä samaa.
Näitä kaikkia askeleita vielä
avataan paremmin. Ai että nämäkin tuntuu järkeviltä!
Sitten kerrotaan vielä
systeemit siihen tilanteeseen, kun lapsi ei myönnä tehneensä mitään väärää.
Yhteenveto
Furmanin viiden suositukseen
tiivistelmä:
1. Kehu, kiitä ja kannusta lasta
moninaisilla tavoilla.
2. Käytä viiden sormen muistisääntöä
3. Aikuisten yhteistyö auttaa. Herätä
toisissa aikuisissa tarve puhaltaa yhteen hiileen
4. Auta lasta voittamaan ongelma ja mieti
mikä taito pitää oppia
5. Kaikki lapset tekevät jotain väärää tai
kiellettyä. Kun niin tapahtuu, älä turhaan suutu lapselle. Auta häntä ottamaan
teoistansa vastuu.
Omaksumalla nämä arkiset
keinot lasten ja lähipiirin aikuisten kanssa, voi parantaa oman ja lähipiirin
elämän laatua.
Tämän kasvatuskirjan kaikki
jutut oli paitsi helposti hyväksyttäviä, myös selkeästi kerrottuja ja ehkä osin
opittavissakin.
Näitä opettelen. Yritän
parhaani!
Kiitos, Ben Furman, tästä
mukavasta kirjasta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti